Boken "Intelligent Research Design" tilbyr verdifull veiledning til doktorgradsforskere samt studenter på høyere grad og avanserte bachelorstudenter som er klare til å begynne sin forskningsreise. Basert på over ti års erfaring med undervisning av tidlige forskere innen samfunnsvitenskap ved London School of Economics (LSE) og andre universiteter, tar Bob Hancké sikte på å adressere de sentrale utfordringene som nybegynnere står overfor. Han veileder leserne gjennom prosessen med å tenke på sammenhenger mellom teori, kasus og data, og hjelper dem med å omforme sine innledende ideer til overbevisende argumenter. Med en engasjerende stil og uten bruk av unødvendig sjargong, følger boken en praktisk tilnærming til forskningsdesign. Den tar opp problemer som forskningsstudenter ofte møter, og som de til tider velger å se bort fra, noe som kan få alvorlige konsekvenser. Hovedbudskapet i denne boken er at forskning er en kompleks og iterativ prosess. Forskere må konstruere alle relevante deler av prosjektet sitt med ett overordnet mål: å fremsette et overbevisende poeng. Boken veileder leserne i å definere hvilke spørsmål de stiller og hvilke debatter de engasjerer seg i.