Boken "Key Ideas in Teaching Mathematics" tar for seg de sentrale begrepene i matematikkpensumet for eldre skoleelever, med særlig fokus på de konseptene som ofte er vanskelige å lære og undervise. Denne boken fungerer som en viktig ressurs for forskning om undervisning av store ideer for elever i alderen 9 til 19 år, men har også implikasjoner for en bredere elevgruppe. Forfatterne belyser de ideene som er avgjørende for elevenes forståelse, de temaene de ofte setter seg fast i, og som kan fungere som hindringer for videre læring. Boken gir innsikt i hvordan elever lærer, hvorfor de noen ganger gjør feil og vurderer styrkene og svakhetene ved ulike undervisningsmetoder. Blant de moderne og viktige temaene som tas opp, finner vi modellering. Forfatterne er erfarne lærere, forskere og matematikkpedagoger, og boken er resultatet av samarbeid med en rekke lærere og forskere, støttet av Nuffield-stiftelsen. En tilknyttet nettside, som også drives av Nuffield-stiftelsen, oppsummerer de viktigste budskapene i boken og knytter dem til eksempler på klasseoppgaver som adresserer betydelige læringsproblematikker.