Boken 'Knowledge Work and Knowledge-intensive Firms' tar for seg konseptet om kunnskap og hvordan dette anvendes i arbeidslivet og organisasjoner. Den gir en kritisk forståelse av dagens tilnærminger til kunnskapshåndtering, organisasjon og den såkalte 'kunnskapsøkonomien'. Alvesson presenterer en rekke casestudier av 'kunnskapsintensive firmaer', inkludert IT-selskaper, konsulentselskaper, reklamebyråer og livsvitenskapelige selskaper. Han belyser de mangefasetterte aspektene ved kunnskap i både inngangs- og utgangsprosesser i profesjonelt arbeid, og viser til at vi må være forsiktige med å anta for mye om naturen, rollen og effektene av 'kunnskap' i næringslivet. I stedet bør vi forstå kunnskapens konstruerte natur og nøye granske påstandene knyttet til kunnskap. Alvesson undersøker flere aspekter ved ledelse og arbeidsliv, inkludert personalledelse, kontroll av kunder og regulering av identitet. Retorikk, symbolikk, image, politikk knyttet til kunnskapspåstander og identitet viser seg å være avgjørende.