I dagens økonomi er selskaper stadig mer integrert i nettverk av allianser og andre relasjoner som påvirker deres atferd og ytelse. I Ranjay Gulatis debutbok om emnet, "Managing Network Resources", utforskes de såkalte 'nettverksressursene' som oppstår fra disse båndene. Boken dykker ned i hvordan vellykkede selskaper forvalter disse ressursene, og på hvilken måte de påvirker strategier, tilgang til materielle ressurser, samt oppfatningen av et selskaps legitimitet hos viktige eksterne aktører, som investorer og banker. Ved å syntetisere Gulatis betydningsfulle forskning om nettverksdynamikk fra de siste femten årene, presenteres de sentrale funnene fra dette omfattende forskningsmaterialet. Gulatis innsikter er av stor betydning for både akademikere, studenter, og praktikere som ønsker å forstå hvordan selskaper opererer i en stadig mer sammenkoblet økonomi. Ranjay Gulati er anerkjent som en av de fremste teoretikerne og forskerne innen studiet av allianser og nettverk, og hans arbeider har blitt publisert i anerkjente akademiske tidsskrifter som Administrative Science Quarterly.