Boken "Moments of Valuation" utforsker hvordan resultatene av innovasjonsprosesser påvirkes av komplekse, historisk utviklede verdsettingspraksiser. Gjennom en rekke ulike innovasjoner, fra små underholdningsnyheter til store samfunnsendringer drevet av ny teknologi, undersøker forfatterne de spesifikke lokale eller distribuerte områdene der innovasjonene finner sted. De identifiserer også den opprinnelige dissonansen blant de som vurderer et nyskapende alternativ. Hovedfokuset i boken er på hvilke verdsettingspraksiser som aktivt påvirker når noe lykkes i å bli ansett som 'nytt'. Forfatterne kommer fra en rekke subdiscipliner og ulike nasjonale bakgrunner innen samfunnsvitenskapene, og deler en felles interesse for sosial verdsetting og en pragmatisk tilnærming. Deres varierte empiriske bevis reflekterer den mangfoldige naturen av hvordan verdsetting manifesterer seg i dagens samfunn. Forfatterne inkluderer antropologer, økonomiske eller kulturelle sosiologer og organisasjonsforskere.