Hva motiverer mennesker til å drive med musikkforskning? Denne interessen vokser ofte frem fra praktiske erfaringer som lærere, utøvere, fasilitatorer, komponister, kunstadministratorer og pedagoger. Eksempler på dette kan være musikkpedagoger som tester ut nye undervisningsmetoder, utøvere som ønsker å lære mer om effektiv improvisasjon, pedagoger som søker de mest effektive måtene å strukturere musikkurs på, musikere som ønsker å forklare hvordan musikk bidrar til økt velvære for ulike grupper, samt orkesterledere som arbeider for å fremme og ivareta helsen til sine musikere. Kjernen i alle disse spørsmålene er ulike forskningsspørsmål, og det er nettopp disse spørsmålene som bestemmer retningen for den forskningen som skal utføres. 'Performing Music Research' er en omfattende guide til planlegging, gjennomføring, analyse og formidling av forskning innen musikkprestasjon. Boken undersøker tilnærmingene og strategiene som ligger til grunn for forskning innen musikkpedagogikk.