Afrika, med sine fremvoksende økonomier, en voksende middelklasse og den yngste befolkningen i verden, byr på spennende muligheter for høykvalitetsprodukter, inkludert produkter med geografisk indikasjon (GI). En GI er et tegn som brukes på produkter med spesifikk geografisk opprinnelse, som har særegne egenskaper eller et rykte knyttet til denne opprinnelsen. Fra et nisjeområde med interesse til en milliardindustri, har GIs nå fått en sentral posisjon innen immaterielle rettigheter (IP). Dette skyldes utvilsomt de mange fordelene forbundet med GIs, som prispremier, utvikling av rurale områder, revitalisering av landbrukssamfunn, og utvidelse av turisme. Det er derfor ikke overraskende at mange aktører i verdikjeden for GIs, både fra inn- og utland, viser stor interesse for å beskytte og håndheve GIs. I Afrika er imidlertid produsentforeninger, myndigheter, reguleringsorganer og rettsvesenet begrenset av mangelen på klar informasjon om hvordan de best kan gå frem.