Å skrive vitenskapelige publikasjoner er et fundamentalt steg i forskningsprosessen. I dagens samfunn, der vitenskapen blir stadig mer tverrfaglig og antall tidsskrifter øker, er det avgjørende at enkeltartikler skiller seg ut for å bli lest og for å oppnå ønsket innflytelse. Mange antar at studenter og unge forskere vil tilegne seg den nødvendige ekspertisen intuitivt, men virkeligheten er en annen; mange ferske forskere opplever skriveprosessen som skremmende og overveldende. Skriving er en ferdighet som må læres og aktivt utvikles. Bokens hovedprinsipp er enkelt – leseren kommer først. Formålet med en vitenskapelig artikkel er å formidle kunnskap, og derfor må effektiv skriving fokusere på å tiltrekke, holde på og opplyse leserne. Forfatterne viser hvordan noen enkle tips kan forbedre både kvaliteten og innflytelsen til skriveprosessen betraktelig. De tar for seg hver del av en artikkel, og tilbyr en lettfattelig ramme for å veilede leserne gjennom skriveprosessen.