Å skrive vitenskapelige publikasjoner er en avgjørende del av forskningsprosessen. Etter hvert som vitenskapen blir mer tverrfaglig og antallet tidsskrifter øker, er det viktigere enn noensinne at individuelle artikler skiller seg ut for å bli lest og ha innvirkning. Mange antar at studenter og forskere i tidlig karriere vil naturlig tilegne seg nødvendig kompetanse. Men dette er ofte ikke tilfelle – mange nybegynnere innen forskning opplever skriving som både skremmende og overveldende. Skriving er en ferdighet som må læres og aktivt utvikles. Denne banebrytende boken bygger på et enkelt, men kraftig prinsipp: leseren må alltid komme først. Hensikten med en vitenskapelig artikkel er å overføre kunnskap, og derfor må effektiv skriving fokusere på å tiltrekke, holde og opplyse leserne. Forfatteren viser hvordan noen få enkle tips kan bidra til å betydelig forbedre både skrivekvaliteten og påvirkningen av publikasjonene. Boken går systematisk gjennom hver del av en vitenskapelig artikkel og gir en enkel ramme som gjør prosessen lettere for forfattere.