Er poesi en visuell kunstform? Hva er årsakene til at sidene i 1800-tallets poesi ser så annerledes ut enn de fra 1900-tallet? Utnyttingen av de uttrykksfulle mulighetene i trykk -- fra avstand og innrykk til justering og skrifttype -- er en av de avgjørende måtene poesi ble modernisert på i det 20. århundre. Mens de visuelle eksperimentene til europeiske poeter er godt dokumentert, har de typografiske utforskningene av engelskspråklige poeter vært i stor grad neglisjert. Denne boken tar for seg et sentralt ubesvart spørsmål: hvorfor valgte britiske og amerikanske poeter, fra begynnelsen av 1900-tallet og frem til i dag, å eksperimentere med design og oppsett av den trykte siden? Boken har som mål å gi en grundig oversikt over denne litterære stilen, med fokus på poesi og kritikk fra kjente skikkelser som Ezra Pound, Hope Mirrlees, William Carlos Williams, E.E. Cummings, Marianne Moore, David Jones, Denise Levertov, Charles Olson, og Frances Motz.