The Metaphysics of Christology in the Late Middle Ages
Produktbeskrivelse
Senmiddelalderen var en tid preget av betydelig spekulativ innovasjon innen kristologi, bygget på en standard oppfatning etablert av fransiskaneren John Duns Scotus og dominikaneren Hervaeus Natalis. I henhold til denne oppfatningen innebærer inkarnasjonen en form for avhengighetsforhold mellom en individuell menneskelig natur og en guddommelig person. "The Metaphysics of Christology in the Late Middle Ages: William of Ockham to Gabriel Biel" undersøker hvordan denne standardoppfatningen ble utviklet i senmiddelalderen. Teologer fremmet ulike forslag angående arten av dette forholdet - enten det dreide seg om et kategorielt forhold, en absolutt kvalitet, eller til og med bare den guddommelige viljen. Forfatteren Richard Cross vurderer også alternative posisjoner slik som Peter Auriols påstand om at den guddommelige personen er en 'quidditativ terminering' av den menneskelige natur; homo assumptus-teologien til John Wyclif og Jan Hus; samt gjenopplivingen av en virkelig thomistisk kristologi i det femtende århundre.