Alastair Fowler inviterer leserne inn i en fascinerende studie av tittelblad som ble trykket i England fra den tidlige moderne perioden frem til det nittenhundretallet. Han analyserer billedlige tittelblad i sammenheng med bokhistorien for aller første gang. Første del av "The Mind of the Book" utforsker forløperen til frontispiseren i sen antikk; bruken av rammer og grenser på tittelblad; portretter; trykkerens enheter; emblematiske tittelblad fra det sekstende og syttende århundre, med særlig fokus på forklarende vers og arkane trekk som kronogrammer. I tillegg blir tittelbladene sett på som 'hukommelsesstimuli', der det følges med en utvikling i tittelbladene fra det attende og nittenhundretallet, der man kan observere 'avvisningen av emblematiske og symbolske trekk til fordel for nakne, upiktoriale tittelblad'. Den andre delen av boken presenterer illustrasjoner av seksten betydningsfulle tittelblad med kommentar; blandt dem er Chaucer's Verk fra 1532, Bacons "Instauratio Magna" fra 1620 og Dickens' "The Mystery of Edwin Drood" fra 1870.