Ledelsesteorier og deres praktiske anvendelse har blitt en betydelig del av arbeidslivet vårt. Disse teoriene fokuserer ofte på kjente temaer som effektivitet, motivasjon og forbedring, men spenner fra spesifikke konsepter som aktivitetsbasert kostnad for til brede bevegelsene som samfunnsansvar i næringslivet. "The Oxford Handbook of Management Ideas" samler den nyeste forskningen fra fremstående internasjonale akademikere, og undersøker hvordan ledelsesteorier blir produsert, fremmet og tilpasset, samt deres innvirkning på forretningspraksis, arbeidsliv og samfunnet generelt. Denne håndboken fokuserer ikke bare på spesifikke ledelsesteorier, men utforsker også de sentrale sosio-politiske kontekstene og spredningskanalene disse teoriene benytter seg av, organisert rundt fire hovedtemaer som overlapper. Den første seksjonen presenterer det generelle forskningsfeltet, sett fra både et helhetlig systemperspektiv og fra ulike perspektiver og forskningsmetoder. Den andre seksjonen drøfter rollen til forskjellige aktører og kanaler for diffusjon, inkludert både forbrukere og produsenter av ledelsestanker.