Temaet organisasjonsidentitet har vokst betydelig innen ledelse og organisasjonsstudier de siste 20 årene. Forskning på identitet har fokusert på hvordan organisasjoner definerer seg selv og hva de står for i forhold til både interne og eksterne interessenter. Forskere innen organisasjonsidentitet (OI) undersøker hvordan slike selvdefinisjoner oppstår og utvikles, samt hvilke implikasjoner de har på OI, lederskap og endring, blant annet. Det er fire sammenkoblede grunner til den økende betydningen av OI. For det første tar OI for seg grunnleggende spørsmål om sosial eksistens ved å stille spørsmål som: Hvem er vi, og hvem blir vi som kollektiv? For det andre er OI et relasjonelt begrep som forbinder konsepter og ideer som ofte blir sett på som motstridende, for eksempel 'oss' og 'dem' eller 'lignende' og 'forskjellig'. I tillegg fungerer OI som et sentralt begrep som samler flere viktige konsepter, også representert i denne håndboken. Til slutt er OI iboende nyttig, da det å vite hvem man er, er grunnlaget for å kunne formulere seg tydelig.