Begrepet paradoks går tilbake til antikkens filosofi, men det er først nylig at forskere har begynt å utforske denne ideen innenfor organisatoriske fenomen. For omtrent tjue år siden oppfordret en gruppe provokative teoretikere oss til å ta studiet av paradokser på alvor, og dermed utdype vår forståelse av mangfold, spenninger og motsetninger i organisasjonslivet. Forskning på organisatoriske paradokser har vokst eksponentielt de siste to tiårene, og har undersøkt en rekke fenomener, metoder og analyser. Studiene har sett på spenninger som forholdet mellom nåtid og fremtid, global integrasjon og lokale særpreg, samarbeid og konkurranse, selv og andre, samt oppdrag og markeder. Til tross for den omfattende interessen for organisatoriske paradokser, står vi fortsatt overfor sentrale utfordringer knyttet til definisjoner og anvendelse. Denne håndboken har som mål å støtte, engasjere og stimulere den økende interessen for organisatoriske paradokser. Bidragene i denne boken viser hvordan studiet av paradokser informerer hverandre og gjensidig beriker forståelsen.