Fra den første tidlige 'heliografen' tatt av Joseph Nicephore Niepce i 1826, til de klassiske komposisjonene av Cartier-Bresson og Alfred Stieglitz, samt de slående postmoderne strategiene til Robert Mapplethorpe, Cindy Sherman og Victor Burgin, fremstår fotografiets historie som en samling av glitrende og inntrengende bilder. Fotografier er ikke bare kunstverk; de er blant de mest dominerende bildene i vår tid, med en uendelig evne til å dokumentere og gi betydning til øyeblikk, og de hever statusen til alt de berører. Men hvordan leser vi et fotografi? I en rekke dyptgående diskusjoner om sentrale temaer og sjanger, gir Graham Clarke en klar og skarpsindig redegjørelse for fotografiets historiske utvikling, samt en forklaring av innsiktene fra de mest interessante tenkerne på området, som Roland Barthes og Susan Sontag. Kjerneområdet i boken er Clarke sin banebrytende undersøkelser av hovedtemaene – landskap, byen, portrett, kroppen, og rapportering – samt hans detaljerte analyse av eksemplariske bilder.