Boken "The Politics of Public Service Bargains" utforsker hvordan de tradisjonelle forståelsene av forholdet mellom offentlige tjenestemenn og det bredere politiske systemet har endret seg betydelig. Før man dykker inn i dette komplekse emnet, stilles det flere viktige spørsmål: Hva innebærer egentlig disse formaliserte og implisitte forståelsene? Hva er de sentrale dimensjonene i slike avtaler? Under hvilke omstendigheter oppstår og forsvinner disse avtalene? Og er det blitt en universell og ensartet endring av disse avtalene? Boken utvikler et unikt analytisk perspektiv for å svare på disse spørsmålene, med fokus på de ulike avtalene som finnes innenfor systemer med utøvende myndigheter. Gjennom sammenlignende erfaringer fra ulike statstradisjoner undersøker denne studien ideer og moderne utviklinger langs tre hoveddimensjoner av enhver offentlig tjenestebargain - belønning, kompetanse, lojalitet og ansvar. "The Politics of Public Service Bargains" peker på mangfoldige og differensierte utviklinger på tvers av nasjonale systemer med utøvende myndigheter og foreslår hvordan disse faktorene bidrar til å forme det offentlige tjenestetilbudet.