Det finnes ikke mange bøker som kan kalles ekte klassikere, og i feltet forretnings- og ledelsesteori er det kun et fåtall som har beholdt sin relevans og innsikt i over 50 år. "The Theory of the Growth of the Firm" er en av de få bøkene som absolutt må leses av alle som virkelig er interessert i ledelsens rolle innenfor virksomheten. Boken, som først ble utgitt i 1959, har belyst og inspirert tankegang innen strategi, entreprenørskap, kunnskapsdanning og innovasjon. Edith Penrose, forfatteren av denne stramt argumenterte klassikeren, la grunnlaget for den ressursbaserte tilnærmingen til virksomheten, som nå er det dominerende rammeverket innen forretningsstrategi. Hun undersøker ledelsesaktiviteter og beslutninger, organisasjonsrutiner samt de faktorene som uunngåelig begrenser en virksomhets vekstmuligheter. I denne nye jubileumsutgaven har Christos Pitelis skrevet en ny innledning som både forteller historien om Penroses ekstraordinære liv og gir en balansert vurdering av hennes sentrale ideer og deres fortsatte relevans og aktualitet.