I boken "The Triumph of Emptiness" tar Mats Alvesson sikte på å avmystifisere en rekke populære og optimistiske påstander om fenomen som kunnskapssamfunnet, forbruk, merkevarebygging, høyere utdanning, organisatoriske endringer, profesjonalisering og lederskap. Alvesson argumenterer for at en kultur preget av storhet fører til mange oppblåste påstander. Vi snakker ikke lenger om planer, men om strategier. Overordnede har blitt erstattet av ledere, og varer har utviklet seg til å bli merkevarer. Rike land prøver å framstå som kunnskapssamfunn gjennom masseutdanning, men dette har begrenset effekt på de reelle kvalifikasjonene eller jobbmulighetene for nyutdannede. Boken betrakter den moderne økonomien som en overtalelsesøkonomi, hvor bedrifter og andre institusjoner i stadig større grad tildeler talent, energi og ressurser til retorikk, image, merkevare, omdømme og synlighet. Gjennom en rekke empiriske eksempler belyser den områdene forbruk, høyere utdanning, organisasjon og lederskap på en provoserende og engasjerende måte.