Ledelse spiller en avgjørende rolle i dagens organisasjoner, men det finnes lite dypgående analyse av hva ledere faktisk gjør, samt hvordan de oppfatter seg selv i sin lederrolle og de sosiale situasjonene de befinner seg i. I stedet for å vurdere ledelsesteknikker ut fra deres indre logikk og systematiske kvaliteter, tar denne boken til orde for et 'praksisperspektiv'. Her benyttes atferd og aktiviteter hos erfarne og dyktige ledere som primære datakilder for å utvikle teorier om god ledelse. Boken samler akademikere som gjennomgår klassisk litteratur om lederarbeid, diskuterer metodologiske og teoretiske tilnærminger, samt presenterer empiriske studier av ulike typer ledere på forskjellige nivåer i organisasjoner. Dette inkluderer alt fra byggledere og administrerende direktører i store selskaper, til rektorer ved universiteter og ledere innen helsesektoren. Boken argumenterer for at studier av lederarbeid bør se forbi den rasjonelle og ordnede verden, og i stedet fokusere på de utfordringene som ledere møter i praksis.