Innbyggerne i Medellín, Colombia, opplevde en periode preget av krigsliknende vold forårsaket av narkotikakarteller og andre aktører på 1980- og 1990-tallet. Tusener mistet livet, blant dem uskyldige sivile, dommere og journalister, mens mange flere ble såret og led av psykiske traumer. Tre tiår senere har imidlertid transnasjonale medieselskaper som Netflix omdannet disse traumatiske minnene til underholdning, samtidig som hovedforbryteren, Pablo Escobar, har blitt et kjent merkenavn. Mens globale publikum fascineres av Escobars liv og myte, forsvinner ofrenes historier i glemselen. "Victimhood, Memory, and Consumerism: Profiting from Pablo" dokumenterer historien om volden som ble påført Medellín, og undersøker kritisk statusen til ofrene. Ved å trekke på unike empiriske data, tar boken opp konsekvensene av den kommersielle utnyttelsen av byens voldelige fortid, både for ofrene for masse narkovold og for byens nåværende tilstand. For å illustrere omfanget av profitt som genereres fra denne tragedien, analyseres de komplekse forholdene mellom minne, forbrukerkultur og ofres stemmer.