I denne tankevekkende boka, 'What's Within?', tar Fiona Cowie en grundig oppgjør med den innflytelsesrike nativistiske posisjonen på sinnet. Nativister hevder at enkelte konsepter, overbevisninger eller evner er medfødte; de er 'født med' sinnet snarere enn tilegnet gjennom erfaring. Cowie argumenterer for at denne oppfatningen er feilaktig og viser at nativismen er en ustabil sammensetning av to ulike - og sannsynligvis inkonsistente - teser om sinnet. I motsetning til empirister, som mener at læring skjer gjennom generelle læringsstrategier, insisterer nativister på at visse læringsoppgaver krever spesielle ferdigheter, og at disse ferdighetene er hardwired inn i hjernen vår ved fødselen. 'Fakultetshypotesen' finner sin moderne uttrykk i synspunktene til Noam Chomsky. Cowie bringer sammen ny empirisk forskning fra utviklingspsykologi, psykolingvistikk, datavitenskap og lingvistikk, og gir en klar og tidsriktig kritikk av Chomskys nativisme. Hun forsvarer i stedet et moderat nativistisk perspektiv på språktilegnelse, og tar også avstand fra empirister, som har en annen tilnærming til læringsprosessen.