I dagens USA er det sjelden at man stiller spørsmål ved viktigheten av naturfagundervisning i skolen. Samfunnet anerkjenner uten videre at slik undervisning er avgjørende for økonomisk vekst og innovasjon, vil bidra til å utvikle bedre resonnementsevner, og gir oss verktøyene til å løse hverdagslige problemer gjennom en dypere forståelse av verden vi lever i. Vi tar for gitt at god naturfagundervisning fører til disse fordelene og enda mer. Men hva om dette bare er en illusjon? Hva om de fordelene vi tror naturfagundervisning gir, faktisk er feil? I boken «Why We Teach Science (and Why We Should)» undersøker den tidligere videregående skolelæreren og historikeren innen naturfagundervisning, John L. Rudolph, de tradisjonelle grunnene til at vi underviser i naturfag, og vurderer hvor godt disse grunnene stemmer med det vi vet om hva elever faktisk lærer (eller ikke lærer) i naturfagtimene, samt hva forskningen avslører om hvordan folk interagerer med vitenskap i hverdagen. Resultatene vil overraske deg.