John Alton er en av de mest inflytelsesrike filmfotografene i filmens historie, kjent for sin unike stil og dyktighet innen film noir. Med klassikere som 'T-Men', 'He Walked by Night' og 'The Big Combo' fra 1940- og 1950-tallet, har han satt sitt preg på Hollywood med sitt karakteristiske grep om lys og skygge. Altons visuelle signatur, preget av skarpe skygger og skulpturelle lyseffekter, har gjort ham til en av de mest anerkjente håndverkerne i bransjen. Han er også berømt for sin mesterlige bruk av farger og widescreen-teknologi, og vant en Oscar i 1951 for sitt arbeid med musikalen 'An American in Paris'. 'Painting with Light' ble først utgitt i 1949 og er en av de mest betydningsfulle publikasjonene om kunstformen filmfotografi. Boken gir et enestående innblikk i den amerikanske filmens utvikling etter krigen, og Alton forklarer på en enkel og lettfattelig måte rollen til filmfotografen. Han utforsker hvordan belysning, kamerateknikker og valg av lokasjoner former den visuelle stemningen i film. Todd McCarthys innledning gir et verdifullt perspektiv på bokens betydning.