Denne boken tilbyr en grundig analyse av de transnasjonale aspektene ved finsk kino gjennom hele dens historie. Som en kino fra en liten nasjon har finsk filmkultur, selv på sitt mest nasjonalistiske, alltid vært nært knyttet til utviklingen i andre filproduksjonsland når det gjelder produksjon, distribusjon, sjangere og estetikk. Nyere fremskritt innen filmteori gir spennende nye tilnærminger og metodologier for studiet av transnasjonale fenomener innen filmkultur, både i fortid og nåtid. Forfatterne benytter seg av et bredt spekter av innovative metodologier for å belyse de viktigste problemstillingene knyttet til transnasjonale tilnærminger i filmkultur. Inntil nylig har mye av dette forskningen fokusert på globalisering og spørsmål relatert til diasporisk kino, mens transnasjonale problemstillinger knyttet til filmkulturer fra små nasjoner ofte har blitt marginalisert. Denne studien setter søkelys på hvordan kinoer fra små nasjoner har stått overfor dilemmaet med å bidra til konstruksjonen og opprettholdelsen av sin kulturelle identitet.