International Perspectives on Teaching Rival Histories
Produktbeskrivelse
Boken 'International Perspectives on Teaching Rival Histories' utforsker ulike metoder for å håndtere 'rivaliserende historier' i klasserommet, og fremhever viktigheten av å ha sensitivitet for de varierende nasjonale, utdanningsmessige og fortellende kontekster. Kontroversielle narrativ og omstridte historier har vært et sentralt tema i historiefaget globalt, ofte omtalt som 'historiekrigene' eller 'kulturkrigene'. Forfattere fra hele verden stiller det grunnleggende spørsmålet: 'Hva kan lærere gjøre (og hva gjør de) for å takle motstridende fortellinger om den samme fortiden?' Boken setter et epistemologisk spørsmål i sentrum av diskusjonen: Hva innebærer det for historieepistemologien hvis det er mulig å undervise i mer enn én fortelling? Kappene er delt inn i tre seksjoner som fokuserer på historiske kulturer, flerkulturelle samfunn og multiperspektivitet, og viser hvordan håndteringen av rivaliserende historier er nært knyttet til konteksten, samt hvordan forskjellige undervisningstradisjoner spiller inn.