Boken "Intersecting Film, Music, and Queerness" utforsker hvordan musikk og queer teori kan avdekke betydning og budskap i klassisk amerikansk film. Gjennom en omfattende studie undersøker forfatteren hvordan queer perspektiver kan forsterkes eller nyanseres gjennom analyser av musikalske komposisjoner. Med et bredt blikk på queerness, stilles det spørsmål ved heteronormative og homonormative patriarkalske strukturer, samt binære relasjoner og kjønnsforventninger. Dette arbeidet utfordrer eksisterende fortolkninger av hva som anses som progressivt eller retrogressivt innen film. Analyserte filmer inkluderer klassikere som "Bride of Frankenstein," "Louisiana Story," "Rudolph the Red-Nosed Reindeer," "Blazing Saddles," "Edward Scissorhands," "Brokeback Mountain," "Boys Don't Cry," "Transamerica," "Thelma & Louise," "Go Fish" og "The Living End," med spesielt fokus på filmer som undergraver eller kompliserer sjangerkonvensjoner. Musikk blir analysert med hensyn til komposisjon, intertekstuelle referanser, musikalske strukturer, tekstene til sangene, innspilling, arrangement og fremføringsproblematikk. Dette tverrfaglige verket bidrar til en dypere forståelse av hvordan film, musikk og queerness intersecter.