Boken "The Battle for the High Street" gir en grundig analyse av den sosiale og kulturelle betydningen av handlegater i en tid preget av økonomisk nedgang og innstramminger. Handlegatene har historisk blitt sett på som hjertet i mange lokalsamfunn, men har nå forfalt til å bli preget av tomme og nedlukkede butikker, noe som er en vanlig syn i mange britiske byer. Forfatteren argumenterer for at de politiske tiltakene som anses nødvendige for å revitalisere handlegatene ofte er forkledte angrep på smakene og kulturen til arbeiderklassen. Beslutningstakerne fremmer gjerne boutiquer, kunstgallerier og eksklusive kafeer, samtidig som de overser etableringer som er populære blant mindre bemidlede grupper, slik som spilleklubber, hurtigmatutsalgssteder, lavprisbutikker og utsalg av billig sprit. Ved å belyse de sosiale og kulturelle rollene som såkalte "døende" handlegater fortsatt spiller i livene til arbeiderklassen og vanskeligstilte befolkningsgrupper, gir boken en sterk motargumentasjon mot detaljhandelsgentrifisering, samt en tidsriktig analyse av klassekonflikter i en tid med innstramminger.