Boken "The Undergrounds of the Phantom of the Opera" representerer en grundig analytisk studie av "Fantomet på Operan" i sine mange ulike versjoner, fra den opprinnelige romanen av Gaston Leroux til moderne tolkninger. Den utforsker hvorfor denne historien jevnlig blir omfortalt i den vestlige verden, og avdekker de dype kulturelle spenningene som ligger til grunn for både romanen og dens viktigste tilpasninger. Gjennom omfattende historiske og tekstlige bevis, samt perspektiver fra ulike teorier innen kulturstudier, argumenterer boken for at fortellingen er nødvendig for oss. Den gir oss verktøy til å konfrontere og skjule hvordan vi har formet vår identitet som en del av den vestlige middelklassen. "Fantomet på Operan" viser, på ulike måter gjennom tidene, en dyp forbindelse til den vestlige selvforståelsen i møte med motstridende holdninger til klasse, kjønn, rase, religiøse overbevisninger, Freudiansk psykologi, samt økonomiske og internasjonale spenninger.