Pathology and Visual¿Culture av Natasha (University of Essex) Ruiz-Gomez
Produktbeskrivelse
I denne boken undersøker Natasha Ruiz-Gómez en bemerkelsesverdig samling av patologiske tegninger, fotografier, skulpturer og avgjørelser laget av nevrologer ved Hôpital de la Salpêtrière i Paris på 1800-tallet. Ledet av Dr. Jean-Martin Charcot (1825–1893), kjent som Salpêtrière-skolen, produserte disse talentfulle kunstnerne arbeider som viste en dyp forankring i samtidens kunstneriske diskurser og kunsthistorie, selv om klinikerne kjempet for en absolutt objektivitet i sitt arbeid. Charcot ble i sin tid internasjonalt anerkjent for sine studier av hysteri og hypnose, og han regnes som en pioner innen moderne nevrologi. Boken belyser imidlertid ofte oversette bidrag fra andre klinikere, som Dr. Paul Richer, som skapte 'vitenskapelige kunstverk' som kombinerte vitenskapelig objektivitet med kunstnerisk intervensjon. Ruiz-Gómez utfordrer de konvensjonelle tolkningene av visuelle medier innen medisin og analyserer hvordan disse verkene ikke bare vitaliserer forståelsen av patologi, men også bidrar til en bredere diskusjon om hvordan kunst og vitenskap kan sameksistere.