Har du gjentakende problemer som koster deg tid og penger? Uløste problemer fører ikke bare til frustrasjon; de kan også øke kostnadene, senke kvaliteten og skape misnøye hos kundene. I tillegg krever kvalitetsstyringsprosesser, som ISO 9001, at organisasjoner har prosesser for korrigerende og forebyggende tiltak på plass. Analyse av grunnårsaken er avgjørende for suksessen til ethvert korrigerende tiltak eller problemløsningsprosjekt. Dessverre blir analyse av grunnårsaken ofte misforstått og feilaktig anvendt. Mange ser på det som en erkjennelse av feil heller enn en mulighet for forbedring. I stedet for å oppfatte analysen som en byrde, bør den betraktes som en sjanse til utvikling. Denne praktiske guiden gir deg velprøvde teknikker for effektiv bruk av analyse av grunnårsaken i din organisasjon. I boken finner du informasjon om hva analyse av grunnårsaken innebærer, når og når det ikke er hensiktsmessig å bruke denne metoden, hvem som burde delta i prosessen, samt en rekke verktøy og teknikker som kan bistå i arbeidet.