Denne publikasjonen er en visuelt imponerende hyllest til den svært populære, men nå stort sett glemte, utstillingen "Britain Can Make It". Utstillingen, som ble arrangert av Council of Industrial Design, fant sted i de ledige utstillingslokalene i første etasje av Victoria & Albert Museum fra september til desember 1946. Den var banebrytende og hadde som mål å heve moralen i etterkrigstidens Storbritannia ved å vise frem britisk design og produksjon. Til tross for sin korte varighet tiltrakk utstillingen seg hele 1,5 millioner besøkende, og den er fortsatt en av de mest besøkte utstillingene som noen gang har vært holdt ved V&A. Allerede før slutten av fiendtlighetene i andre verdenskrig anerkjente regjeringens Post War Export Trade Committee betydningen av å fremme landets produksjonsevner. I oktober 1942 ble det iverksatt planer for en utstilling av "Nasjonal betydning", med mål om å kaste lys over den dystre tiden preget av innstramminger, utdanne publikum om verdien av godt design, og viktigst av alt, å stimulere den hardt tiltrengte utenrikshandelen. Storbritannia hadde et sterkt behov for å promotere, produsere og revitalisere sin industri, og utstillingen ble en viktig milepæl i denne prosessen.