«The Radical Print» gir en banebrytende fremstilling av trykkekunst i Storbritannia, med fokus på hvordan dette mediet krysser veier med radikal politikk. Boken argumenterer for at trykkekunst var det mest spennende, innovative og samfunnskritisk engasjerte kunstneriske uttrykket på slutten av 1700-tallet. Gjennom å flytte oppmerksomheten fra marginalene til sentrum av kunsthistorisk studie, viser denne kritiske avhandlingen hvordan trykk svarer på raske historiske hendelser, polariseringen av offentlig diskurs og den omveltede verdensoppfatningen på måter som tradisjonelle kunstformer ikke kunne. Over fem kapitler samler boken trykkere som James Barry, John Hamilton Mortimer, James Gillray, Thomas Bewick og William Blake som kunstnere fra «Papiretikkens tid» for første gang. Fra Barrys eksperimenter med akvatint under den amerikanske revolusjonen til Blakes visjonære inngraveringer i etterkant av Napoleonskrigene, viser Chadwick hvordan trykkemediet ga kunstnere en unik plattform for selvutfoldelse.