«Witnessing Slavery» gir en aktuell og original analyse av hvordan øyenvitneskildringer har formet representasjonen av slaveri i britisk og europeisk kunst. Boken samler over 160 malerier, akvareller, tegninger og trykk, og tilbyr en enestående undersøkelse av den skiftende ikonografien av slaveri i britisk og europeisk kunst fra 1760 til 1840. Forfatteren, Sarah Thomas, ser nærmere på hvordan kunstneres arbeider, inkludert de fra Agostino Brunias, James Hakewill og Augustus Earle, relaterte til avskaffelsespolitikken, samtidig som hun fremhever betydningen av øyenvitneskildringen for å gi visuelle representasjoner av transatlantisk slaveri en autentisitet. Å «være der» ble essensielt, ikke bare for de empiriske mulighetene til å dokumentere slavelivet, men også fordi bildene fra øyenvitner ble ansett som mer troverdige enn skisser og malerier laget av de som satt hjemme. Boken inneholder originale innsikter som kaster nytt lys over disse ladede bildene, og reviderer vår forståelse av slaveri.