I "Modernismens billedkunst i Norge" tar Øystein Sjåstad et dristig skritt inn i en ofte oversett del av kunsthistorien. Boken utfordrer den tradisjonelle oppfatningen av stilleben som en feminin sjanger, sett gjennom kunsthistorikernes medlidende øyne. I en tid der kvinner hadde begrensede muligheter til å delta i kunstlivet, har det vært antatt at stilleben var en av få tilgjengelige motivtyper for dem, ofte innrammet av hjemmets fire vegger og innholdende blomster, frukt og porselensskåler. Samtidig blir mannlige kunstneres stilleben betraktet som grandiose uttrykk for kreativitet og modernitet. Dette vekker viktige spørsmål: Var kvinnelige kunstneres alternativer virkelig så begrensede? Er menns verk av objektivt høyere kvalitet, eller er det et resultat av skjevhetene i kunstkritikken? Gjennom en grundig utforskning belyser denne boken også sentrale kvinnelige modernister innen norsk kunst fra 1870 til 1930-tallet. "Modernismens billedkunst i Norge" gir stemme til de ofte oversette kvinnelige kunstnerne og deres bidrag til modernismen, utfordrende både leseren og de etablerte normene i kunsthistorien.