Da den første utgaven av "Gas Turbine Theory" ble utgitt i 1951, var gasturbinen i ferd med å etablere seg som en kraftkilde for militære fly. Det tok imidlertid enda et tiår før gasturbinen ble introdusert i sivile fly, og dette markedet utviklet seg så raskt at det gjorde passasjerflyene foreldede. Andre bransjer, som marinefremdrift, rørledningskompresjon og elektrisk kraftproduksjon, vokste også jevnt. De siste årene har gasturbinen, i kombinasjon med damp-turbinen, fått en stadig større rolle i kraftproduksjon. Til tross for de raske fremskrittene både når det gjelder ytelse og effektivitet, har den grunnleggende teorien bak gasturbinen vært uendret. Layouten i denne nye utgaven ligner på den opprinnelige, men er sterkt utvidet og oppdatert. Den inneholder en oversikt over den grunnleggende teorien, aerodynamisk design av individuelle komponenter, samt forutsigelse av ytelse ved avvik fra standarddrift. Den nye kapittelet som omhandler den mekaniske designen av gasturbiner, forbedrer i stor grad omfanget av boken.