Erfaringsbasert læring er en kraftfull og bevist tilnærming til undervisning og læring, basert på den ubestridelige virkeligheten at folk lærer best gjennom erfaring. I denne omfattende oppdaterte utgaven av sin bok, gir David A. Kolb en systematisk og moderne fremstilling av teorien om erfaringsbasert læring og dens anvendelser innen utdanning, arbeid og voksnes utvikling. Den andre utgaven av 'Experiential Learning' bygger videre på de intellektuelle røttene til erfaringsbasert læring, slik de ble definert av kjente tenkere som John Dewey, Kurt Lewin, Jean Piaget og L.S. Vygotsky, samtidig som den reflekterer over tre hele tiår med forskning og praksis siden den klassiske første utgaven. Kolb modellerer de underliggende strukturene i læringsprosessen basert på de nyeste innsiktene innen psykologi, filosofi og fysiologi. Ved å bygge på sin omfattende strukturelle modell, tilbyr han en ekstremt nyttig typologi av individuelle læringsstiler og tilsvarende kunnskapsstrukturer i ulike akademiske disipliner.