Dagens ledende selskaper forstår hvordan man kombinerer samfunnsansvar med forretningsstrategi. Enten det er innen detaljhandel, finans eller andre bransjer, er organisasjoner som innser at det å gjøre godt også gir økonomisk gevinst, på vei til å bli de største verdiskaperne. Disse selskapene endrer ikke bare sin bedriftskultur, de skaper også verdier som er både emosjonelle, opplevelsesrelaterte, sosiale og økonomiske for alle sine interessenter. De gjør dette ikke bare for å følge politiske strømninger, men fordi det er veien til langsiktig konkurransefortrinn. Dette er de såkalte 'firms of endearment'—selskaper som folk elsker å handle med, jobbe for, og samarbeide med som partnere. Siden første utgave ble utgitt, har konseptet om samfunnsansvar blitt anerkjent som en gyldig, viktig og lønnsom forretningsmodell. Denne andre utgaven oppdaterer eksemplene, sakene og anvendelsene fra den originale utgaven, og gir leserne innsikt i hvordan denne moderne tilnærmingen til forretningsdrift har utviklet seg og påvirket arbeidsplassen.