Boken 'Game Programming Algorithms and Techniques' gir en grundig innføring i mange av de viktige algoritmene og teknikkene som brukes i videospillprogrammering i dag. Den er skreddersydd for programmerere som har kjennskap til objektorientert programmering og grunnleggende datastrukturer, og fokuserer på praktiske konsepter som er i aktiv bruk i spillindustrien. Sanjay Madhav tar en plattform- og rammeverksuavhengig tilnærming, som gjør det mulig å utvikle i prinsippet hvilket som helst spill, uavhengig av sjanger eller programmeringsspråk. Boken dekker grunnleggende teknikker for arbeid med 2D- og 3D-grafikk, fysikk, kunstig intelligens, kameraer og mye mer. Hver konsept presenteres med pseudokode som er intuitiv for programmerere i C#, Java eller C++, og som har blitt raffinert og testet i Madhavs kurs i spillprogrammering ved University of Southern California. Spørsmål til refleksjon etter hvert kapittel bidrar til å styrke forståelsen av de viktigste konseptene før man går videre. Madhav avslutter boken med en dyptgående analyse av to sentrale emner.