Denne boken tar for seg en lekende og prosessorientert tilnærming til spilldesign, og gir leserne innsikt i hvordan man kan skape spennende og engasjerende spillopplevelser. Med over 35 års samlet erfaring innen design og undervisning, viser Colleen Macklin og John Sharp hvordan man kan knytte konsepter og elementer fra lek til de praktiske oppgavene knyttet til spilldesign. Gjennom fargerike eksempler avdekker de hvordan virkelige spilldesignere tenker og arbeider, og de belyser det fantastiske uttrykkspotensialet som ligger i vellykket spilldesign. Boken veileder deg fra idé til prototype, til spilltesting og den endelige designen. Du vil lære å utvikle og konstruere innholdet i et spill, inkludert kjernehandlinger, temaer, og ikke minst spillopplevelsen. Trinn for trinn vil du montere hver komponent av 'videospillet' ditt og utforske praktisk talt alle typer spill, fra samarbeidende til konkurrerende, fra sjansebaserte til rollespill, og alt som ligger imellom. Macklin og Sharp argumenterer for at spill skal være for alle.