Etter hvert som spill blir mer komplekse og spillernes forventninger øker, blir fagområdet for systemdesign i spill stadig viktigere. Systemdesignere for spill har ansvaret for å planlegge reglene og balansen i spillet, attributtene til figurene, samt mye av dataene og hvordan AI, våpen og objekter fungerer og interagerer. "Introduction to Game Systems Design" er den første omfattende nybegynnerguiden til dette avgjørende fagfeltet. For alle som ønsker å bli spillprofesjonelle, selv de uten noen erfaring, tilbyr den kjente spilldesigneren og instruktøren Dax Gazaway en trinn-for-trinn, praktisk tilnærming til design av spillsystemer ved hjelp av verktøy som er standard i bransjen. I boken trekker Gazaway på sin erfaring med å utvikle AAA-nivå spillsystemer, inkludert titler fra Star Wars- og Marvel-franchisen. Boken dekker essensielle emner innen spilldesign og de nykomne underdisiplinene, og stiller sentrale spørsmål som ligger til grunn for all design. I tillegg får leserne en innføring i moderne verktøy for systemdesign i spill, inkludert regneark som ofte brukes.