Den etterlengtede andre utgaven av 'Understanding by Design' stiller de grunnleggende spørsmålene knyttet til forståelse og design, og tilbyr leserne praktiske løsninger for læreren som også er designer. Boken innleder med en analyse av logikken bak 'backward design', som er et alternativ til planer som er orientert mot dekning og aktiviteter. Selv om denne tilnærmingen er en avvik fra det vanlige, gir den et klare fokus og sammenheng i undervisningen. Forfatterne presenterer en flerfasettert metode, med de seks 'fasettene' av forståelse, som i samspill med 'backward design' tilbyr et sterkt og variert sett av praktiske verktøy og strategier for utforming av læreplaner, undervisning og vurderinger. Dette fører til genuin forståelse blant elever på alle klassetrinn. Den reviderte utgaven har gjennomgått en omfattende oppdatering og utvidelse, inkludert forbedringer av UbD-malen, de viktige begrepene knyttet til UbD, dusinvis av arbeidsark og større konsepter. Forfatterne har med suksess samlet en tekst som er både grundig og tilpasset.