Boken "Pedagogical Tact" av Max van Manen utforsker hvordan relasjonen mellom lærere og elever er preget av improvisasjon og etisk handling. Hverdagen til lærere, foreldre og barnehageansatte er formet av sensitive innsikter, aktiv ettertanke og en kreativ evne til å handle omsorgsfullt og hensiktsmessig i øyeblikket. Van Manen, en internasjonalt anerkjent pedagog, bruker gjenkjennelige eksempler og gripende historier for å illustrere hvordan god undervisning er drevet av fenomenologien i pedagogikken. Boken tar sikte på å skifte fokus for pedagoger og andre fra en overbetoning av instrumentelle ferdigheter og teknokratisk tilnærming, til en anerkjennelse av betydningen av pedagogisk takt. Den beskriver hvordan pedagogiske handlinger har latente effekter som vil påvirke barn i løpet av deres liv, og viser hvordan våre handlinger med unge mennesker har en pedagogisk etisk og moralsk betydning. I tillegg gir den lærere tilbake deres opprinnelige yrkesmessige motivasjon og inspirasjon.