Dette heftet presenterer en grundig modell for analyse av pedagogiske utfordringer som lærere og skoleledere ofte møter i sitt arbeid med enkeltindivider, grupper eller klasser, og på skolenivå. Modellen er utviklet for å være en systematisk tilnærming, snarere enn en tradisjonell undervisningsmetode. Hensikten er å gi lærere og skoleledere verktøy til å analysere utfordringer og dermed iverksette hensiktsmessige tiltak i sin pedagogiske praksis. Basert på forskningsbasert kunnskap, har denne analysemodellen vist seg å være effektiv, med dokumenterte positive resultater for elevenes faglige og sosiale læringsutbytte. Ved å fokusere på faktorer i læringsmiljøet og undervisningen som forskning har bevist fremmer elevenes læring, har modellen vist seg å være nyttig. Heftet er ment å brukes av lærere og skoleledere i deres daglige arbeid, men kan også være et verdifullt verktøy i både grunn- og videreutdanning av lærere. Dette heftet inngår i samlepakken 'Dette vet vi om: samlepakke 2'.