Boken 'Pedagogisk kvalitet i barnehagen' undersøker hva som kjennetegner fremragende barnehager, der høy kompetanse, samarbeid og en profesjonell entusiasme blant de ansatte står sentralt. Den gir en dypere forståelse av pedagogisk kvalitet gjennom syv omfattende kapitler, som er basert på en kvalitativ dybdestudie innen forskningsprosjektet 'Gode barnehager for barn i Norge'. Her utforskes ulike temaer, inkludert barnehagens ledelse, personalets pedagogiske intensjoner, pedagogiske prosesser, innholdet i opplæringen samt barns perspektiver og deres medvirkning, alt sett i lys av sosiokulturelle og økologiske teorier. Forfatterne belyser hvordan barnehagepersonalet tilrettelegger for barns læring, utvikling og trivsel, samtidig som de håndterer ledelse både av barna og den profesjonelle praksisen. Kapitlene er bygget opp rundt observasjoner og intervjuer med barnehagelærere, pedagogiske medarbeidere og styrere fra syv forskjellige barnehager, og gir dermed et nyansert innblikk i hverdagen i disse institusjonene. En uvurderlig ressurs for alle som ønsker å heve kvaliteten i barnehagesektoren.