I «Pedagogisk nærvær» utforsker Anne-Lise Arnesen den essensielle rollen læreren spiller i å skape en inkluderende og mangfoldig skole. Skolen har som oppgave å fremme vekst og utvikling hos alle barn og unge, i tillegg til å motvirke diskriminering og ekskludering. Forfatteren argumenterer for at pedagogisk nærvær, det vil si lærernes engasjement og tilstedeværelse, er en vital faktor for at alle elever skal føle tilhørighet og oppleve fellesskap. Boken er delt inn i åtte kapitler som tar for seg skolen som en inkluderingsarena og samtidig en risikosone, samt hvordan mangfold og pedagogisk nærvær kan forstås fra forskjellige perspektiver. Gjennom en rød tråd av nærværets pedagogikk, som er bygget på kjærlighet til livet, kunnskap og menneskene, oppfordres leserne til å reflektere over hvordan de kan bidra til et bedre læringsmiljø. «Pedagogisk nærvær» retter seg mot både framtidige og nåværende lærere, samt foreldre og alle som jobber med barn og unge i pedagogiske sammenhenger.