I boken "Pedagogisk systemarbeid" utforsker forfatterne hvordan systematisk innsats kan skape en bedre skole og opplæringsmiljø. En god skole er ikke et engangsinngrep, men krever kontinuerlig arbeid med tiltak som tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering. Den pedagogisk-psykologiske tjenesten spiller en sentral rolle i å hjelpe skolene med å utvikle et inkluderende læringsmiljø. Denne boka analyserer hvordan endringsorienterte læringsfellesskap kan etableres, der alle involverte aktører samarbeider mot felles mål. Forfatterne, med bakgrunn fra PP-tjenesten, deler sin omfattende erfaring og diskuterer betydningen av å benytte handlingsrommet i PP-tjenesten for å initiere vellykkede endringsprosesser. Boka henvender seg til ansatte i den pedagogisk-psykologiske tjenesten, kommuneforvaltninger, studenter på høyere utdanning samt forskere innen universitets- og høgskolesektoren, og inviterer leseren til å reflektere over hvordan skolens læringsmiljø kan forbedres.