Boken 'Pedagogiske fenomener – en innføring' gir en grundig oversikt over pedagogikkens mange oppgaver og tankemåter. Den er spesielt utformet for studenter som står på terskelen til en reise i pedagogikkens varierte og mangfoldige landskap. Gjennom boken kartlegges dette komplekse terrenget, samtidig som det oppfordres til å betrakte pedagogiske utfordringer og oppgaver fra et faglig ståsted. Her skapes det rom for intellektuelle oppdagelser, fornyelse og dyptgående forståelse, hvilket oppmuntrer til et aktivt engasjement. Boken fungerer som en inspirasjonskilde for studenter som ønsker å reflektere over egen danningsprosess samt erfaringer fra individuelt sosialisering, oppdragelse og undervisning. Den belyser hvordan pedagogisk handling og tanke er en grunnleggende del av menneskelig atferd. 'Pedagogiske fenomener' er delt opp i fire hoveddeler: Den første delen identifiserer sentrale tema innen pedagogikken. Den andre delen dykker ned i ulike former for pedagogiske praksiser, mens den tredje delen fokuserer på pedagogiske institusjoner. Avslutningsvis drøfter den fjerde delen forholdet mellom pedagogikk og samfunn. Under hele fremstillingen blir det tydelig hvordan pedagogiske fenomener er en integrert del av kultur og samfunn, noe som setter fagets relevans i et større perspektiv.