«Å snu vanskelige klasser» av Bente Muriel Bakken gir en grundig innføring i snu-metoden og hvordan det pedagogiske arbeidet kan revitaliseres i dysfunksjonelle klasser. Boken presenterer en effektiv tilnærming som skoler og PP-tjenesten kan benytte for å få klassemiljøet tilbake på et konstruktivt spor. Heftet er delt inn i fem kapitler som gir leseren innsikt i metode og praksis: Det første kapitlet introduserer snu-metoden og det teoretiske grunnlaget som støtter den. Deretter beskrives prosessen i fem faser, som gir en klar struktur for implementering. Videre tar boken for seg hvordan man praktisk kan gjennomføre prosessen på klassenivå, og hvilken rolle PP-tjenesten spiller i denne sammenhengen. Avslutningsvis inneholder heftet en vedleggsdel med 12 ulike skjemaer, verktøy som kan bistå lærere og fagfolk i arbeid med å forbedre klassemiljøet. Boken er spesielt nyttig for dem som jobber med å støtte lærere i å omdanne dysfunksjonelle klasser, enten det er gjennom PP-tjenesten eller interne ressursgrupper på skolen. Snu-metoden er et verdifullt hjelpemiddel for systemarbeid og kan også integreres i lærerutdanningen og videreutdanningen, noe som gjør den til en essensiell ressurs for både nåværende og kommende pedagoger.