Boken 'Dybdelæring og tverrfaglighet' av Bjørn Bolstad utforsker den viktige forbindelsen mellom dybdelæring og tverrfaglig arbeid i skolen. Mens det ikke alltid er et krav at elever engagerer seg i tverrfaglige prosjekter for å oppnå dybdelæring, er det essensielt at de utvikler en dyp forståelse av både faglige sammenhenger innenfor hver enkelt disiplin, samt hvordan ulike skolerelaterte fag interagerer med hverandre. Dybdelæring krever at elevene jobber grundig og kontinuerlig med faginnhold, opplever relevansen av skolearbeidet, samt deltar i meningsfulle samtaler og samarbeid rundt læringsstoffet. Denne tilnærmingen til læring åpnes ytterligere opp gjennom tverrfaglige metoder. Gjennom boka presenteres konkrete strategier og eksempler på hvordan skoler kan implementere tverrfaglig praksis for å styrke dybdelæring. Hvert kapittel inkluderer refleksjonsspørsmål og oppgaver som oppfordrer leseren til å tenke kritisk over innholdet.